Remélhetőleg az osztály fejlődése nyomán sokan kacérkodnak a gondolattal, hogy egy saját "sárkány" fedélzetén hódítsák meg a Balatont, netán harcba induljanak valamely verseny helyezéseiért. Nekik szeretnék néhány tippel szolgálni.
1. Gondoljuk át, milyen célra veszünk hajót!
A lehetőségek száma nagy, használt - és persze új hajók is - szép számmal elérhetőek a piacon. Mégis, mielőtt nekiállnánk böngészni az internetet vagy alkudozni kezdenénk a szomszédos helyen álló gyönyörű, klasszikus hajóra, nem árt ha magunkban eldöntjük, hogy mire akarjuk majd használni szerzeményünket. Néhány alapkérdés:
- Szeretnénk-e majd máshol is dragonozni, mint a Balatonon? Ebben az esetben trélerre is szükség lesz, azt célszerű a hajóval együtt megvenni.
- Akarunk-e majd versenyezni? Ha igen, nem árt, ha átnézzük a hajó korábban elért eredményeit.
- Vízben vagy parton tartjuk-e majd? Ha parton, olyan kikötőre lesz szükségünk, ahol könnyen elérhető daru áll rendelkezésre. Ha vízen áll majd egész nyáron, olyat válasszunk, amelynek az alja lekenhető algagátló festékkel. A gélezett, gyönyörű aljú versenyhajók erre csak alapozás után alkalmasak.
2. Klasszikus vagy műanyag?
Nyilvánvalóan erre a kérdésre nincs egyértelmű válasz. A fahajók gyönyörűek, de számoljunk azzal, hogy a karbantartási igényük is sokkal nagyobb. Akinek sok ideje van, és szeret maga is a fával, ezzel a fantasztikus, természetes, emberközeli anyaggal dolgozni, az nyugodtan keresgéljen az eladó (akár felújítandó) fahajók között is. Persze ez kiváltható pénzzel is: kiváló fahajós műhelyek vannak, amelyek vállalják a hajók gondozását. Érdemes már a hajó kiválasztása során bevonni őket az értékelésbe. Szívesen ajánlok ilyen műhelyeket, csak írjanak nekem egy e-mailt.
A magyarországi klasszikus dragonflotta fellendülőben van. Tudok olyan klasszikus hajóról, amely idén ősszel Ausztriából került a Balatonra, s van itt már a harmincas években épült skandináv gyártású fahajó is. Így mindenkit, akinek kedve-türelme van ahhoz, hogy ebben a flottában versenyezzen, biztatnék arra, hogy válassza a klasszikus hajókat. A dragon szövetség sok olyan programot is tervez, amelyek nem csak a versenyzőkhöz szólnak.
A műanyagból készült hajók legnagyobb előnye, hogy "plug-and-play" módon működnek. Legtöbbjükkel nincs sok tennivaló, némi gyakorlattal a tréleren leponyvázott állapotból másfél óra alatt versenykésszé lehet őket tenni. Karbantartásuk elsősorban az álló- és futókötélzet rendszeres ellenőrzésére vonatkozik, s évente egyszer a kisebb "harci" sérüléseket is ki kell javíttatni - ezt lehetőleg bízzuk szakemberre.
3. Vízen vagy szárazon?
Ez valóban dilemma lehet. Elsősorban attól függ, hogy kinek milyen lehetőségei vannak hazai kikötőjében. Külföldön a versenyhajókat csak néhány nagyon tiszta, hideg vízű tóban tartják vízen (pl. bajor vagy svájci tavak), mert ezeken a helyeken az algásodás minimális. A szárazon tartáshoz (ha hirdetésekben keresgélünk, ezt angolul sokszor a viccesen hangzó "dry sailed" szóval jelölik) csak egy trélerre van szükség. Mindenképpen szabályos dragontrélert válasszunk, az osztályban két gyártó utánfutói terjedtek el: a Harbeck és a Kufer gyártóké. Bármelyik megfelelhet a célnak. Persze ha közúton is szeretnénk vele közlekedni, akkor számítsunk arra, hogy az utánfutót honosítani és vizsgáztatni is kell - ennek részleteiről majd egy későbbi bejegyzésben.
4. Mi kell ahhoz, hogy versenyképesek legyünk?
A dragonban éppen az a szép, hogy a hajók one-design jellege és jó minősége miatt egy karbantartott test nagyon sokáig, akár 20-25 évesen is versenyképes. A Fjorddal a 2010-es évben nyertünk futamot a Flottabajnokságon úgy, hogy a hajó 1986-ban készült, tehát 24 éves volt!
Természetesen el kell dönteni, hogy hol akarunk versenyképesek lenni. A hétvégi regattákon bőven megteszi egy jól karbantartott 20 év körüli hajó - sokkal fontosabb, hogy maximum egy-két évadon keresztül használt vitorlákat használjunk. A legénység összeszokottsága, a verseny- és széltaktika helyes megválasztása sokkal fontosabb kérdés. Közép- és erős szélben már az árboc is számít, s egyre nagyobb szerepet kap, hogy technikailag rendben van-e minden.
Mielőtt nekilátnánk a keresgélésnek, nem árt ha a fentieket tisztzzuk magunkban. Ezután jöhet a konkrét hajó kiválasztása és a vásárlási kondíciók letárgyalása. Erről majd egy másik bejegyzésben.
Ez igazán hasznos bejegyzés volt! Júliusban, Alsóörs előtt elment mellettünk egy dragon, szemem-szám nyitva maradt annyira megragadott a szépsége. Azóta dédelgetem a gondolatot, hogy nekem is kell egy ilyen hajó. Remélem lesz folytatása a bejegyzésnek!
VálaszTörlésMindenképpen jön a folytatás! És remélem, hamarosan a vízen is találkozunk..
VálaszTörlés