Sokat gondolkoztam már azon, hogy mi lehet a dragon osztály sikerének, 80 éves fennmaradásának a titka. Tudjuk, és sokat kommunikáltuk is, hogy a hagyományok, az elegancia, a technikai fejlődés, a relatíve kis csapat és az idősebbek számára is elérhető versenyzés mind-mind hozzájárul ehhez. De a Nemzetközi Dragon Szövetség (IDA) idei közgyűlésének résztvevőjeként találtam még egy fontos szempontot.
A "fontolva haladás" alapelvéről van szó. Nem szeretnék aktuális politikai párhuzamot vonni, de a "fejjel a falnak" ritkán fizetődik ki. A 19. századi Magyarországot tekintve mit látunk mai szemmel sikeresebbnek: a reformkort és a kiegyezést (vagyis a fontolva haladást) vagy pedig az országot Haynau kezébe lökő, a román parasztokat magyarok ellen fordító, Jellacicot horvát hőssé emelő forradalmat?
De hogy jön ide az IDA közgyűlése? A Magyar Dragon Szövetség küdötteként végigültem az idei vitákat is. Londonban, a Royal Thames Yacht clubban, ahol még Nelson zászlóshajójáról, a Victoryról származó relikviák díszítik a termeket. Ilyen kulisszák között persze nem is várható el, hogy "forradalmi" döntések szülessenek. Nem is történt ilyesmi.
Felmerült például az a kérdés, hogy a hajó kötelező felszerelésének tekintendő 30 méter hosszú (a legénység által gyűlölt, mert túl hosszú és nehezen összetekerhető) kötél úszó vagy nem-úszó kötél legyen. Az eddigi előírás szerint ez egy horgonykötél, és száraz állapotban legalább 1,5 kilogrammnak kell lennie. Namármost ez a mai dragonozásban nyilvánvalóan őrültség: nagyon ritkán horgonyzunk, ha pedig valamiért szükség van rá, egyáltalán nem biztos, hogy ez a kötél a legmegfelelőbb erre a célra. Vontakötél viszont annál inkább kell a hajókra, ez meg ugye nem árt, ha úszik a vízen.
Két álláspont csapott tehát össze: legyen nem-úszó horgonykötelünk - ez vizes, büdös, viszont jó eséllyel használhatatlan például már 25 méteres mélységben is (ne a Balatonra tessék gondolni). Vontakötélnek meg persze azért sem jó, mert nem úszik - így viszont nagyon pontosan kell célozni vele, ha nem akarjuk újra és újra átdobni.
Nyilvánvalóan teljesen lényegtelen kérdésről van szó. Nálunk az MVSZ azonnal hozott volna egy határozatot, aminek rögtön rengeteg ellenzője lett volna, fórumok indulnak, és indulatok forrnak, amíg az MVSZ vissza nem vonja a határozatot, és a Nagyhajós Bizottság hatáskörébe nem utalja. Ott viszont évekre elhal az ügy.
Az IDA-nél hagyták, hogy a küldöttek vitatkozzanak egy darabig. Aztán levették a tervbe vett módosítást a napirendről. marad minden a régiben - mindenki viszi magával az eddigi kötelét, és egészen biztos, hogy soha senkit sem fognak ellenőrizni ezzel kapcsolatban. Az osztály megtartott magának jó néhány rajongót.
Ezután a lényeg - a teljes osztályarculat elfogadása már könnyedén átment. Pedig sokkal nagyobb változást hoz majd. De a határozat indoklásában meghatározó súllyal szerepeltek a tradíciók, így aztán nem sokat vitatkozott senki.
Így kell ezt csinálni.
Szeretek gyorsan menni katamaránnal. Nagyon pontos beállítást, és sok naprakész ismeretet igényel.
VálaszTörlésDe a vitorlázás és a versenyzés igazi zamata nem a sebességben rejlik.
Aki siet az motorcsónakkal, autóval vagy repülőgéppel megy A- ból B- be.
Az általam preferált vitorlázás nem a helyváltoztatásról szól. :-)
A kikötőből ki kell tudni állni, tudni kell rendet tartani a hajón, és azt is kell tudni, hogy miért. Ismerni kell a csomókat, az átjárókat a nádasban és a pincért a túlparti csárdában.
Ez a lényeg.